Howdy farmer girl! It is time to go back to basic! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Melissa - WaarBenJij.nu Howdy farmer girl! It is time to go back to basic! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Melissa - WaarBenJij.nu

Howdy farmer girl! It is time to go back to basic!

Door: Meliszje

Blijf op de hoogte en volg Melissa

09 April 2012 | Indonesië, Kuta

Wie had dat ooit verwacht?!? Dat ik als Nederlands stadsmeisje op het platteland van Bali terecht zou komen en dan met een os het land te bewerken en rijst planten. Uuuhm ik denk eigenlijk niemand. :P Dat hoop ik. ;)

De maandag na ons geweldige weekend in Lovina, was het tijd voor onze laatste fieldtrip. Dit keer was de fieldtrip naar Bali Village. Even back to basic’s. Na back to basic georganiseerd en ingericht voor toeristen. ;)

Na wat verdwalen met de school busjes hadden we het dan toch gevonden. Eerst gingen bij van die hutjes lange smalle bladeren leren vouwen. Ik heb even geen idee wat voorn bladeren, maar ze worden voor alle versieringen gebruikt. Van offermandjes tot welkomstbogen. Ze leerde ons wel wat verschillende, dat is ook wel zo leuk aangezien we met zoon grote groep zijn.

Naast onze eigen creaties werden we ook helemaal versierd met zelf gemaakte armbandjes, kettingen enz. ook gemaakt van bepaalde bladen. Eenmaal behangen gingen we door om zelf een soort rijstcracker te maken. Om deze vervolgens in de zon te laten opdrogen. Gelukkig hadden ze er al een paar gemaakt, dus we konden ook even proeven wat we nu aan het maken waren.

Naast de rijstcrackers hebben we ook een “jonge” en een “oude” kokosnoot geproefd. Zowel in de kokosmelk als in de kokos zelf zat een andere smaak. De oude was voller qua smaak en echt koks zo als wij het kennen. De jonge was wat milder. Zelf ik kon die wel hebben, maar het zal nooit me favoriet worden! :P

De “keuken” is ook erg primitief en zo kennen wij het meer uit geschiedenis films. Dat echt nog bestaat! Dit zijn toch weer even van die momentjes dat je je bedenkt hoe goed wij het hebben en dat wij echt zeuren over eigenlijk niks! Wat nou hard werken, slechte spullen enz. ga is hier kijken! Het is regelmatig gewoon onmenselijk, de omstandigheden.

Vervolgens zijn we gaan kijken naar een traditionele en zeer populaire sport hier. COCKFIGHTING! Hier zijn er nog vaak hanen gevechten, mensen houden ze ook speciaal voor de sport. Vaak hebben de hanen ook kleine mesjes aan hun poten. De wedstrijd is over als de ene haan de ander heeft gedood. Vaak is dit ook nog in rap tempo en binnen de minuut. Het blijft maar een raar fenomeen, maar aan de andere kant heeft het ook wel wat om het een keer in het echt te zien. Alleen die mesjes hoeven van mij dan weer niet. :S

Na de gevechten mochten we nog even door knutselen, alleen nu waren de taken verdeeld. Alleen de vrouwen mochten de offermandjes maken en de mannen mochten alleen weer andere dingen maken, die wij weer niet mochten. Wat het was voor de mannen? Een soort handtas :P voor offers Hahahahaha en een geraamte ook voor offers. Echt mannen werk dus. ;) De mannen en vrouwen rollen zijn hier echt omgedraaid, zo zie je maar weer. Zo zijn hier ook alleen maar mannen die de was doen en schoon maken en de vrouwen doen het zware til werk enz.

Na al deze dingetjes zijn we al weer aardig ingeburgerd, dus hup typisch hoedje op en de rijstvelden in. Eerst hebben we een stuk door de velden gelopen en uiteindelijk belande ik achter twee ossen om het land om te gaan ploegen. Lekker door de klei drek! Echt back to basic. Na het omploegen van het land heb ik ook wat nieuwe rijstplantje ge plant. Zo heb ik toch nog wat terug gedaan voor al het rijst wat ik hier eet. ;)

Gelukkig waren me benen wel ingesmeerd tegen alle beestjes in de modder en daarna snel benen wassen, in het water naast de rijstvelden.

Na al het werken werden we beloond met een uitgebreide traditionele Indonesische lunch. Wat weer echt verrukkelijk was, zo als zo vaak. Ook dit keer hadden we soms dingen waarvan we niet wisten wat we nu eigenlijk aan het eten waren. :P maar hier eten we gaan alles wat we op het bord vinden. :D

Naast school ben ik ook druk bezig geweest met het verlengen van me Indonesische via en het aanvragen van me Thaise visa. Voor een Thaise via had ik heel logisch Amerikaanse dollars nodig. :S Dus weer een nieuwe betaalmiddel in handen (Voor mij dan:P).

Met school had ik al een beetje in het voren gewerkt want die donderdag(29 Maart) was het eindelijk zo ver!!! De Edjes Zijn hier op Bali aangekomen! :D Voor Bali hebben ze twee weken rond gereisd op Java.

Het was een heel leuk weerzien, maar het had ook iets onwerkelijks. Het leek net of ik droomde, aangezien ik hier al twee maanden zonder iemand van thuis woonde. De eerste avond was ik dan ook nog wat beduusd en de Edjes waren ook erg moe van hun reis, dus na even een beetje bij gekletst te hebben en lekker gegeten te hebben zijn we allemaal heerlijk gaan slapen. De Edjes verbleven in het Ramada Bingtang Bali Resort in Kuta. Het een heel verschil met mijn hotel. Het hotel ligt op ongeveer een half uurtje rijden met de taxi. De tijd komt meer door de drukte en chaos van het verkeer, in plaats van de afstand.

Zo had ik toch deels een kleine familie reünie. Wie had dat kunnen voorspellen en dat op Bail. Nu zijn jullie weer een beetje bij en me achterstand is nu nog maar één wekelijkse verslag, dus dat valt ook weer mee.

Waarschijnlijk tot snel! Dan loop ik weer helemaal bij qua tijd in de verslagen.


Liefs! X Melisje :D


  • 10 April 2012 - 05:57

    Edjes:

    Weer een leuk en leesbaar verslag, Melis. En gave foto's, vooral die waar je op het land aan het werk bent.
    Die bladeren zijn overigens palmbladeren. Daar hebben wij ook een demonstratie van gehad.
    Liefs, papa
    XXX

  • 11 April 2012 - 09:36

    Moeders:

    zo ken ik je weer echt lis actie achter die ossen eerst zelf ervaren dan pas oordelen geweldig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Kuta

Melissa

Actief sinds 09 Jan. 2012
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 17658

Voorgaande reizen:

03 Februari 2012 - 19 April 2012

Grand Tour - part 1

Landen bezocht: